15 éves a Zöld Óvoda pályázat
Folyamatosan értesülhet a jubileumi év eseményeiről!
Üdvözöljük a Magyarországi Zöld Óvodák Hálózatának honlapján! | Tudjon meg rólunk többet! |
Nyitólap Hírek, képzések Aktuális események 15. Nemzetközi Óvodapedagógiai Konferencia, NagykanizsaNagykanizsán került megrendezésre a 15. Nemzetközi Óvodapedagógiai Konferencia a Központi Rózsa Óvoda Attila Tagóvoda szervezésében. 2015. április 13-án, a Halis István Városi Könyvtárban mintegy 130 fős szakmai közönség gyűlt össze. A konferencia A környezeti nevelés közügy címet viselte, témájában a fenntarthatóságra nevelés stratégiájának megvalósulása bölcsődék – óvodák – iskolák vonatkozásában szerepelt. A megnyitó az Attila Óvoda Maci csoportosainak és óvónőinek hangulatos tavaszi dalos, verses köszöntőjével kezdődött, és még a közönség is dalra fakadt. Ezután Farkas Róbertné, az Attila Tagóvoda vezetője köszöntötte a résztvevőket, majd a konferenciasorozat eddigi alakulásáról és az idei téma fontosságáról beszélt. Dénes Sándor, Nagykanizsa polgármestere nyitotta meg a szakmai rendezvényt. Beszédében méltatta a környezeti nevelés és fenntarthatóságra nevelés időszerűségét. A szakmai előadások sorát Simonyi István, köznevelés – stratégiai szakreferens az Emberi Erőforrások Minisztériumából kezdte. Témája a fenntarthatóságra nevelés a nevelési-oktatási intézményekben volt. Fontosnak tartotta, hogy az egyes fogalmakkal tisztában legyünk, hiszen a fenntarthatóságra nevelés szélesebb körű fogalom, mint a környezeti nevelés. Céljuk, hogy harmóniában éljünk a természettel, hiszen így lesznek a gyermekeink egészségesek. Szükségesnek vélte azokat a konfliktusokat, melyek megoldása mindig előre visz bennünket. Példának állította az 1975-ös Belgrádi Chartát, amely csak része egy hosszú útnak, állomásai: 1977. Tbiliszi és 1994 az ENSZ Fenntartható Fejlődés Bizottságának létrehozása. A fenntartható fejlődés kérdését a növekvő szükségletek melletti harmonikus fejlődés jelenti, kulcsfontosságú a fogyasztás visszaszorítása. A fenntarthatóságra nevelés legfontosabb színtere a köznevelés, ahol a feladatunk az olyan személyiségvonások kialakítása, mely alkalmassá teszik a gyerekeket arra, hogy elfogadják mások véleményét, tisztában legyenek saját és környezetük értékeivel, ismerjék meg az ember és környezet kapcsolatát, a helyes viselkedésmódokat. Mindezt olyan pedagógusokkal lehet megvalósítani, akik hitelesek, előrelátóak, lelkesedéssel, kitartással rendelkeznek, és látják az utat, amit bejárni kívánnak a kitűzött célig. Az óvodán, iskolán kívüli programok nagy hatással vannak a gyermekekre. Simonyi István a pedagógusok figyelmébe ajánlotta a projektmódszert, amely a környezeti nevelés hatékonyságát segíti, hiszen mind az értelmi, mind az érzelmi intelligenciára épülnie kell. A Zöld Óvoda, Ökoiskola mozgalom 1986 óta létezik, az első ökoiskolai címet 2005-ben osztották ki, 2012-ben már az Örökös Ökoiskola cím is kiosztásra került. A Zöld Óvoda program 2006-ban indult, jelenleg 622 óvoda viseli ezt a megtisztelő címet. Cél a minél szélesebb hálózat kiépítése, mely a fenntarthatóságra nevelés terjedését színvonalának javulását eredményezi. Ezt országos és regionális forrásközpontok létrehozásával kívánják megvalósítani. „Amikor a változás szele fúj, egyesek védőfalakat építenek, mások szélmalmokat” ezzel a kínai mondással kívánt további lelkesedést, kitartást a munkánkhoz. A második előadás a Paradigmaváltás a bölcsődei környezeti nevelésben címet viselte. Szekeresné Pánovics Anikó kisgyermeknevelő elmondta, hogy a paradigmaváltás azt jelenti, hogy hatnak a környezetükre, s mindezt a csalások bevonásával végzik. Fontosnak tartják, hogy részt vegyenek a városi rendezvényeken. A környezettel való pozitív kapcsolat az élmények, a tapasztalatba ágyazott tanulás folyamatában alakul ki. A szeretet, az utánzás, a tanulás együttesen elvezet az alkotó ember kiteljesedéséhez. A munkára nevelés már bölcsődés korban is fontos. A környezeti nevelés feladatai a közös rácsodálkozás, ingergazdag környezet létrehozása, a szépség keresése, tisztelet a teremtények iránt, egymásra figyelés. Az egészséges életmód kialakítását szolgálják a kóstolgató programjaik, melyek a családok részvételével zajlik. Már itt is alkalmazzák a gyermeknevelők a projektmódszert. Az Egyesített Bölcsődék vezetője, Körmendi Viktória bemutatta az indikátorcsoportokat a bölcsődei környezeti nevelésben, és felvázolta, milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy bölcsődepedagógusnak. Ezek az elkötelezettség, a változtathatóságba vetett hit, a feladatteljesítés, a szakmai önkép. Mint vezető fontosnak tartja, hogy családbarát legyen a munkahely. A bölcsődék a hagyományok hídján keresztül teszik meg zöld lépéseiket a családok felé, és különböző, ezt a szemléletet reprezentáló rendezvényeket be is mutatott. A konferencia nemzetközi mivoltát a Magyarkanizsáról érkezett óvónők garantálták. Veszelinov Ibolya a Gyöngyszemeink Iskoláskor előtti Intézmény igazgatónője érkezett kolléganőivel, Körmöczi Valériával és Vukovity Szuzannna pszichológussal. Előadásuk címe: Séták, kirándulások, látogatások volt, a környezeti nevelés különböző mozzanatait mutatták be. Intézményük, melyhez 11 óvoda tartozik, 10 helyiségben szétszórtan, 590 óvodással működik. A megismerési folyamatokban, a tárgyi valóságban az összefüggések felismerése, következtetések, általánosítások levonása történik. Sétáik alkalmával nemcsak megfigyeléseket végeznek, hanem a helyes viselkedést is gyakorolják, szocializálódnak. Kirándulásaik alkalmával a közeli és távoli környezettel ismerkednek, a felfedezőutakon különböző feladatokat végeznek. A látogatások lehetnek egyszeriek vagy rendszeresek, és jól meghatározott célkitűzések szerint zajlanak. További külföldi vendégeink Romana Lebar és Tímea Tóth voltak, ők a lendvai óvodából érkeztek. A környezeti nevelést más megvilágításból, a dicséret fontosságát hangsúlyozva mutatták be. Miért fontos a dicséret? Erősíti az önbecsülést, az öntudatosságot. Sajnos mai kultúránkban kevés a dicséret. Fontos, hogy a felnőttek mintát adjanak a gyermekeknek, s ne általánosságban dicsérjenek, hanem az adott tevékenységet, cselekedetet ismerjék el. Bemutatták Derűs üzenetek elnevezésű projektjüket, melynek célja a megfontolt, pozitív üzenetekkel a pozitív énkép kialakítása. Ebbe a projektjükbe a szülőket is bevonták, akik a műhelymunka keretében a dicséretről szerezhettek tapasztalatot. Hatására megváltozott a szülők körében a dicséretek tartalma, és a gyermekek önbecsülése is fejlődött. Az óvodás korosztály után az iskolások következtek, a nagykanizsai Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola, Péterfy Sándor tagintézmény tanítója, Molnárné Vámos Gyöngyi mutatta be a környezeti nevelés megvalósulását a Péterfy Iskolában. Évnyitótól évzáróig kísérhettük figyelemmel az iskolában folyó munkát, melynek fontos elemei a világnapok megtartása. Az intézmény mindennapjaiba az energiatakarékosság, a szelektív hulladékgyűjtés, a madárbarát kert fenntartása, a virágosítás már beépült. Emellett különböző projektnapok, tehetségnapok kerülnek megrendezésre. Az intézmény kezdeményezte az Öltözz pirosba! figyelemfelhívó programot, célja a szociális érzékenység fokozása volt. A Pénz 7, Te Szedd!, a Zöld Családi nap a Zöld táborban, az Erdei Iskola–program, mind-mind fémjelzi az elhivatott környezeti nevelést a Péterfy iskolában. Az elhangzott előadások hű képet adtak arról, hogy a bölcsödétől az iskoláig minden korosztályban elkötelezett, lelkes, kitartó pedagógusok tevékenykednek, akik a fenntarthatóság jegyében végzik környezeti nevelő munkájukat. További jó munkát, és sok együttműködő kollégát, szülőt kívánunk nekik. Nagykanizsa, 2015. április 18.
Novath Katalin
|
Zöld Óvodák a FacebookonKövessenek bennünket!
|