15 éves a Zöld Óvoda pályázat
Folyamatosan értesülhet a jubileumi év eseményeiről!
Üdvözöljük a Magyarországi Zöld Óvodák Hálózatának honlapján! | Tudjon meg rólunk többet! |
„Buksi-Suli” foglakozások a Patakparti Óvoda Mazsola csoportjábanKutyás fejlesztő programon vehettek részt a gyerekek Ajkán Az óvodavezetéssel egyeztetve a 2015–2016-os nevelési évben is elindítottuk az Ajka Városi Óvoda Patakparti Óvoda Mazsola csoportjában a „Buksi-suli” kutyás fejlesztő programot Kissné Laczay Ágnes felvezetővel, az Alíz és Áfonya nevű terápiás kutyákkal. A foglalkozásokat 2015. szeptember 14-én kezdtük, és 2016. május 31-én zártuk. Heti rendszerességgel, hétfői napokon délelőtt, napirendbe ágyazva, 30 perces időtartamban szerveztük, összesen 29 alkalommal. Mivel az eredményesség érdekében mikro-csoportban dolgoztam, így a gyermekek a nevelési év során átlagosan 10 alkalommal vehettek részt a foglalkozáson. Ettől egy SNI gyermek esetében tértem el, ő 21 foglalkozáson volt jelen. „Buksi-suli” dokumentációja tartalmazza:
Az óvodavezető kérésének megfelelően a Csoportnapló is tartalmazza a programmal kapcsolatos feljegyzéseket. A gyermekek egyéni fejlődési naplójába rövid megjegyzés található a foglalkozáson tapasztaltakról. A programról a szülőket szóban tájékoztattam szülői értekezleten, melyet a jegyzőkönyv is tartalmaz, valamint megtalálható írásos formában a csoport bejárata mellett. A „Buksi-suli” tevékenységi körét folyamatosan bővítettem a következőkkel:
A program feladatainak megvalósulása: - Az anyanyelvi nevelés és kommunikáció fejlesztése kutyás, játékos feladatokkal: Sikerként értékelem, hogy a beszédgátlással küzdő gyermekek is megnyíltak a kutyával való kommunikáció segítségével. Érezhetően határozottabbá, bátrabbakká váltak. Megtanultak egy „kutyás nyelvet”, amely a játékuk során beépült a mindennapi szóhasználatba. Játékos formában gyakorolhatták a névutók használatát. Gazdagodott szókincsük, a foglalkozások aktuális témaköreinkhez, ünnepeinkhez igazodó játékaival. Építettem a csoportos élményeinkre, beszámoltunk a kutyának, Ági néninek. Kutyás versek, mondókák tanulásával árnyaltabbá vált a nyelvhasználatuk. Megismerkedtek a magyar kutyafajtákkal, ezek megnevezésével. A SNI. gyermek közlékenyebbé vált a kutya jelenlétében, alakult együttműködő képessége, képessé vált a szavak utánzására, önálló szavak, mondatok alkotására. - Térbeli tájékozódás és a testséma fejlesztése mozgásos tevékenységekkel a kutya közreműködésével: Olyan játékokat terveztem, amelyekkel gyakorolhatják a térben való tájékozódást, a névutók használatát. Pl. vonatos játék: szlalomozás a kutyával a széken sorban ülő gyerekek között. Nyilak követésével iránytartás, kutyavezetéssel. Kutya bal, jobb oldalán állás. Jutalomfalat adása bal tenyérből. Jellemzően a dominancia a következetes elvárások ellenére is bizonytalan sok gyermeknél, ennek erősítése az elkövetkezendő év feladata lehet, amennyiben a foglalkozások folytatódnak. Interaktív mozgásos játékot tanultunk, mely a reakcióképességet is fejlesztette. Síkban, térben való tájékozódás gyakorlását szolgálta a térképes játékunk. A kutya mozgásának utánzása nem kis nehézséggel járt számukra. Saját testrészeik és az állat testrészeinek megnevezése minden foglalkozás elemeként szerepelt. A SNI. gyermek téri tájékozódása nagyon kezdetleges szinten áll, azonban a kutyával szívesebben tanult, segítségünkkel elvégezte a feladatokat. - Az óvodás gyermek megismertetése a szereteten alapuló kutyával való bánásmóddal. Felelősség, tudatos állattartás megalapozása: E feladat megvalósítása nem korlátozódott a foglalkozások idejére, átszőtte az éves nevelőmunkát. Minden lehetőséget megragadtam a szemléletformálásra: pl. Állatok világnapja, kutyás projekt, mesék, újságcikkek, saját történeteim a háziállataimról. Beszélgettünk a kutyatartás helyes módjáról. Színezőket kerestem, beépítettük az alkotó tevékenységünkbe. Az állatszeretetet más élőlényekre is kiterjesztettük. Fokozott figyelmet fordítottunk a madarak gondozására, megfigyelésükre. Sikerült elérnem, hogy már otthoni kedvenceikkel is többet törődnek, gyakorolják a foglalkozáson tanult vezényszavakat, játszanak a kutyájukkal, más szemmel néznek rájuk. Beszámolnak arról, hogyan tartják szüleik, mit adnak neki enni. Állatorvosi élményeket is megosztottunk egymással. Megismerkedtek a FRAKK-programmal nyomtatott formában és IKT eszközök segítségével. A SNI. gyermek szoros érzelmi köteléket épített ki a kutyával, megtanulta határozottan, de odafigyelve irányítani. Megtapasztalta a szeretve törődés érzését. Minden foglalkozáson önkéntes alapon vett részt, és utolsóként hagyta ott a kutyát. Bánatosabb napjain vigasztalást talált nála. Beszámolómat néhány gyermekek által megfogalmazott gondolattal zárom. Mikor megkérdeztem év végén szerettek-e a „Buksi-suli”-ba járni, a következő válaszokat kaptam: Azért szeretek „Buksi-suli”-ba járni, mert:
Papné Takács Ágnes |
Zöld Óvodák a FacebookonKövessenek bennünket!
|